سقوطِ ستارهها؛ دلنوشتهای برای نخبگان و هنرمندانِ جاویدنام
چقدر جگرسوز است وقتی به نامهای شما نگاه میکنیم؛ شما که تبلورِ هوش، زیبایی، هنر و آگاهیِ یک ملت بودید. شما نخبههایی بودید که جهان به احترامتان سر فرود میآورد، هنرمندانی بودید که با قلم، صدا، و صحنهی خود به روحِ این جامعه جان میبخشیدید. اما جرمِ شما چه بود؟ اینکه نخواستید برجِ عاجنشین باشید؛ اینکه چشمهایتان را به روی دردِ مردم نبستید و آمدید تا صدایِ رسایِ تمامِ ایران باشید.
رژیمِ ملاها، حکومتِ جهل و تاریکی است. در قاموس آنها، دانایی جرم است و هنر، گناه. آنها که خود دستپروردهی خفقان و بلاهت هستند، نتوانستند درخششِ ذهنهای بیدار و روحهای هنرمند شما را تاب بیاورند. پس تبر را برداشتند و به جانِ زیباترین و باارزشترین داشتههای این سرزمین افتادند.
آنها که ماشه را کشیدند، طنابهای دار را بافتند و سلولهای انفرادی را از عطرِ حضور شما پر کردند، فکر میکردند با گرفتن جانِ شما، غائله را ختم میکنند. چقدر نادانند ستمگران!
آنها گمان کردند با خاموش کردن یک شاعر یا نویسنده، واژهها میمیرند.
آنها خیال کردند با پرپر کردن نخبگان و دانشجویانِ شریفِ این مرز و بوم، میل به پیشرفت و آزادی در رگهای این نسل میخشکد.
آنها تصور کردند با بند کشیدن و کشتنِ هنرمندانِ معترض، صدایِ موسیقیِ آزادی قطع میشود.
اما خونِ نخبه و هنرمند، سمیترین پادتن برای کالبدِ یک حکومتِ فاشیستی است. شما با رفتنتان، ابتذال و کراهتِ این رژیمِ دزدِ آرزوها را به کلِ جهان نشان دادید. شما هنرِ واقعی را معنا کردید؛ هنری که در خدمتِ قدرت نبود، بلکه در آغوشِ خیابان و در کنارِ مردمِ ستمدیده متولد شد.
رویای سپیدِ نخبگان، کابوسِ تاریکِ ملایان
ای جاویدنامانِ عرصهی فکر و هنر! رژیمِ خونخوار تنِ شما را از ما گرفت، اما یادداشتها، طرحها، آوازها، و از همه مهمتر، شجاعتِ ساختارشکنتان را در حافظهی جمعی ما حک کرد. هر دانشگاه، هر گالری، هر صحنهی تئاتر و هر سنگفرشِ خیابانی در ایران، امروز یادآورِ نگاهِ نافذ و اندیشهی پویای شماست.
ما در برابرِ عظمتِ فداکاریِ شما سر تعظیم فرود میآوریم و با قلبی شکسته اما پر از خشم، عهد میبندیم که نگذاریم این باغِ آرزوها مدفونِ جهلِ ملایان شود.
به یادِ ستارههای درخشانِ آسمانِ ایران:«رژیمِ سفاک، شما را پرپر کرد، اما فکر و هنرِ شما فراتر از مرزهای تن پرواز کرد. شما تا ابد نمادِ بیداریِ این خاک هستید. ما راهِ شما را که راهِ روشنایی، آگاهی و زیبایی است، در تاریکترین شبها ادامه خواهیم داد تا روزی که ایران را از لوثِ وجودِ این جهلپرستان پاک کنیم.»

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر